Faceți căutări pe acest blog

Translate

Italiană Rusă Portugheză Olandeză Poloneză Engleză Franceză Spaniolă Germană

joi, 16 martie 2017

Satul tradiţional, în pânze şi culori, cu Ioan Măric şi Catina Popescu – Tradiții cu Dumitru Șerban (ora 21 și 3 minute, 16.03.2017)

Astăzi vom schimba registrul şi vom vizita Bacăul în cadre de umbre şi culori, cu pensule subţiri sau groase, cu contururi estompate sau puternice, cu viaţă şi trăire… surprinse în tablouri unice, care creionează şi întăresc fenomenul picturii naive.                                                                           
Surprindem, într-un mărţişor tradiţional, medalioanele şi pandantivele, care aparţin lui Ioan Măric şi Catincăi Popescu, doi oameni frumoşi, pictori naivi, care s-au făcut cunoscuţi, prin creaţia lor, atât în ţară, cât şi peste hotare.    O altă viziune a satului tradiţional o putem descoperi în lucrările unice a celor doi mari artişti, care au suprins şi au imortalizat satul, inspirându-se din realitate şi transformând-o prin propria conştiinţă... o conştiinţă a valorilor, a omenescului, a originii neatinse de păcat,  o incursiune în satul tradiţional, satul bunicilor şi al străbunicilor noştri.                                                                     
De exemplu, pictorul naiv Ioan Măric a suprins în pânzele sale teme simple, care aparţin satului, unde omul se identifică cu natura, cu animalele, tradiţia, creaţia, elocvente fiind în acest sens, lucrări cu titluri sugestive - Spre târg, Car cu boi, Scripcarul, În familie, Pictorul satului, Destrăbălații, Gospodarul, De Paște, Hramul, Descântecul cu ulcica, Botezul, Torcătoarea, Cinstirea, Pletosul, Trupa în căruță etc.





Doamna Catinca Popescu, o altă verigă importantă în pictura naivă, legată de satul tradiţional, de origini, de frumos şi autentic, surpinde cu aceeaşi măiestrie în tablourile sale, originalul, pe care-l transformă în creaţie,  prinzând contur şi formă, prin culoare, astfel încât tablourile vorbesc de la sine... criticul de artă, Carmen Mihalache, afirmă foarte frumos, despre pictorul naiv Catinca Popescu, conturându-i un portret, care redă lumea şi sensibilitatea artei sale, de aceea îmi permit să o citez... „are o lume numai a ei, care vine de demult și de foarte departe, din străfunduri arhaice, din straturi străvechi de civilizație tradițională, din rituri, basme și povești populare. Ea a știut să topească toate acestea în ființa ei într-un fel unic, revărsându-și prea-plinul sufletesc în lucrări de un farmec aparte”.                                              
Lucrările care surprind viaţa satului, cu tot ce implică acesta, se regăsesc şi în titlurile sugestive: Primăvara la Tansa, În familie, Stupină la Suhuleț, Bunica și nepoata, Poarta țărnii, Casa bunicii, Pe înserat, Cocoșul năzdrăvan, Floarea-soarelui cu măști, Visătorul, Calul din poveste, Calul zburător, Bunicul, Bunica, Alai de nuntă, Cai printre stele, Alexandru Ioan Cuza, Naționalizarea, Sfioasa, Primăvara etc.





Dumitru ȘERBAN