În anul 2017, la
Editura POLIROM din Iași, în Seria Collegium.
Științele educației, a văzut lumina tiparului volumul Istoria Pedagogiei. Idei și doctrine pedagogice fundamentale,
ediția a II-a revăzută și adăugită, a profesorului universitar Constantin
Cucoș.
În cariera
universitară a Domniei Sale, universitarul ieșean a mai publicat lucrările: Pedagogie și axiologie; Educația
religioasă. Conținut și forme de realizare; Minciună, contrafacere, simulare. O abordare psihopedagogică; Educația religioasă. Repere teoretice și
metodice; Educația. Dimensiuni
culturale și interculturale; Pedagogie;
Timp și temporalitate în educație.
Elemente pentru un management al timpului școlar; Informatizarea în educație. Aspecte ale virtualizării formării; Teoria și metodologia evaluării; Educația. Iubire, edificare, desăvârșire;
Educația. Experiențe, reflecții, soluții;
Educația estetică; Educația.
Reîntemeieri, dinamici, prefigurări.
Volumul este
alcătuit din 11 unități de curs, după cum le numește domnul profesor, în care
este prezentată, pe perioade, pedagogia, de la ideile celor mai importanți
filosofi ai Antichității… până la cele susținute de iluștri pedagogi (Durkheim,
Dewey, Spranger, Makarenko) ai secolului XX.
Comparativ cu
prima ediție, volumul aduce un capitol nou (unitatea de curs nr. 11) în care
sunt prezentate ideile promovate de către reprezentanții pedagogiei românești
(Spiru Haret, Ion Găvănescul,
Vladimir Ghidionescu, George G. Antonescu, Onisifor Ghibu, Grigore Tăbăcaru,
Iosif Gabrea, Ștefan Bârsănescu și Constantin Narly).
Pentru viitorii
dascăli, volumul profesorului Cucoș, constituie o piatră de temelie privind
formarea, deschizând noi căi spre cunoașterea teoretică a elementelor de
pedagogie.
Editura POLIROM
din Iași, în anul 2014, pentru iubitorii de pedagogie, viitori dascăli, a
tipărit volumul – „Pedagogie” (Ediția a III-a revăzută și adăugită), a
universitarului ieșean Constantin Cucoș.
Autorul s-a
născut la 12 ianuarie 1958, în satul Osoi, comuna Comarna din județul Iași,
fiind absolvent al Facultății de Istorie-Filosofie din cadrul Universității
„Alexandru Ioan Cuza”, promoția 1985, cu tema tezei de licență – Semiotica limbajului artistic. În anul
1994 obține titlul de doctor în Științele Educației, cu lucrarea: Educația axiologică. Problematică și forme
de realizare (coord. prof. univ. dr. George Văideanu).
După Cuvântul înainte, semnat de către autor,
volumul este împărțit în patru părți
(Introducere în pedagogie; Teoria și metodologia curriculumului; Teoria și
metodologia instruirii; Teoria și metodologia evaluării) și Addenda. Deschideri posibile, în care
sunt reflectate capitolele – Îndoctrinarea în învățământ; Pentru o filozofie a
educației; Formarea formatorilor. Experiențe prezente și deschideri posibile,
toate acestea fiind urmate de o Bibliografie
generală, care surprinde toate sursele care au stat la baza apariției la
lumină a volumului.
Lucrarea, aflată
la ediția a III-a revăzută și adăugită, după cum ne spune autorul, „abordează
și subiecte de actualitate, ca rolul noilor tehnologii în procesul de învățare
și modul în care pot fi integrate cât mai eficient în actul educațional în
vederea îmbunătățirii rezultatelor”.
Invităm toți
doritorii, interesați de ideile și doctrinele pedagogice fundamentale, să
deschidă paginile inscripționate cu știință ale pedagogiei, care oferă toate
informațiile, fiind un curs complet, pentru formarea viitorilor educatori,
pedagogi.
Text și foto: Dumitru ȘERBAN