În urmă cu doar câteva
zile - am fost în comunitatea ruşilor lipoveni din comuna Focuri, Judeţul Iaşi.
Satul Focuri este o aşezare atestată recent (anul 1879), gândindu-ne la alte
localităţi din zona Moldovei care au atestare documentară din timpul domniei
lui Alexandru cel Bun (1400-1432). La Focuri ne-am întâlnit cu oameni
gospodari, oameni dedicaţi, trup şi suflet, sfintei biserici în primul rând,
apoi familiei şi nu în ultimul rând muncii. Au un respect aparte pentru lucrul bine făcut şi într-un timp destul de
scurt. Aşadar, pe la casele ruşilor lipoveni, cât şi pe la bucăţile de teren
ale gospodarilor din Focuri, am fost împreună cu preşedintele comunităţii – dl Fănică
Timofte. Înainte de a începe periplul prin comunitate - am purtat un dialog
chiar cu domnia sa în incinta sediului ruşilor lipoveni din această localitate
ieşeană, dialog pe care-l redăm mai jos.
Biserica Rusilor Lipoveni din FOCURI/IASI
-
Domnule Fănică Timofte descrieţi-ne comunitatea ruşilor lipoveni din Focuri,
Iaşi.
- Comunitatea noastră a
venit o dată cu împroprietărirea însurăţeilor, o dată cu majoritarii. Aici, în
localitatea Focuri, sunt 210 familii, aproximativ 570 de suflete, trăiesc în
armonie cu toată lumea, avem două biserici, una de vară, una de iarnă, două ansambluri
folclorice, unul de adulţi şi unul de copii. La noi în localitate s-a introdus
din anul 2005 limba rusă maternă în şcoală, avem un profesor calificat, doamna
Zinaida Gromic, care este o profesionistă, dsa pune mult suflet în ceea ce
face. Scoate din lut diamante care sclipesc.
-
Spuneţi acest lucru pentru că aveţi elevi care au plecat la liceu, la facultate
de aici - din Focuri?
- Da, avem copii care
au plecat, iar ansamblurile folclorice au fost cotate la nivelul cel mai înalt
la diverse festivaluri.
-
Vorbiţi-ne despre ocupaţiile oamenilor de aici, în special ale ruşilor
lipoveni.
- În general, ruşii
lipoveni din Focuri se ocupă cu agricultura, creşterea animalelor, şi mai sunt
diferite ocupaţii, dar acestea sunt mai rare.
-
Aţi spus, la începutul dialogului - „biserica de vară, biserica de iarnă”. Sunt
diferenţe, au locaţii diferite?
- Nu, sunt în aceeaşi
curte, biserica de vară este mai mare, mai spaţioasă, mai răcoroasă, iar cea de
iarnă este mai mică un pic şi mai restrânsă, are încălzire centrală. Lângă
biserică, cu ajutorul domnului deputat Miron Ignat, noi am făcut demersuri, iar
dumnealui ne-a ajutat ca să construim o trapeză, care, de curând a fost
sfinţită. Mai este mult de muncă până a fi terminată, dar suntem mândri de ceea
ce am construit până în prezent. Aceasta poate rămâne pentru stră-strănepoţii
noştri.
-
Suntem chiar acum în sediul ruşilor lipoveni din Focuri, un sediu foarte
frumos, bine îngrijit. Vedem costume specifice, cărţi în limba rusă, icoane
foarte vechi – pentru buna desfăşurare a treburilor aici, s-a implementat un
proiect?
- Într-adevăr am
demarat un proiect, se numeşte „Tezaur lipovenesc”, este un
parteneriat între comunitatea ruşilor lipoveni din comuna Focuri, Biblioteca
Judeţeană, Biblioteca localităţii Focuri şi Primăria Focuri.
-
Este un proiect interesant, vă urăm
succes! Dumneavoastră aveţi, aici, în comună un rol important, suneţi mereu
sunat, căutat, acum v-am răpit de la serviciu.
-
Proiectul
acesta eu mi l-am dorit de foarte mult timp, cred ca mi se potriveşte cel mai
bine, se pliază pe caracterul meu - sunt asistent medical generalist în
localitatea Focuri, judeţul Iaşi. Încerc să dau primul ajutor şi încerc să
tămădui şi sufletul, şi trupul, în măsura în care mă pricep, restul trimit la
specialişti mai departe.
-
Fiindcă aţi amintit de profesie, numai dumneavoastră vă ocupaţi de sănătatea
locuitorilor comunei?
- Este o echipă
întreagă, sunt doi medici de familie, patru asistenţi generalişti şi un medic
stomatolog.
- Să conchidem, prin a
adresa un salut comunităţii ruşilor lipoveni de aici din Focuri, dar şi
comunităţii ruşilor lipoveni din întreaga Moldovă.
- Urez tuturor
sănătate, spor la treabă fiindcă este toamnă şi acum chiar este treabă foarte
multă şi fac apel la unire în rîndul ruşilor lipoveni. Doamne ajută!
Imediat după dialogul
purtat cu dl. Fănică Timofte am fost acasă la un legumicultor al comunităţii
ruşilor lipoveni din Focuri, Iaşi. Într-un număr viitor al revistei lunare
culturale „KITEJ-GRAD” vom
reda dialogul cu Ioan Iacob, dialog care ne oferă
o adevărată lecţie de viaţă. Apoi, fiindcă preotul paroh al comunităţii era la
strâns, respectiv bătut răsărita (soreanca), împreună cu preşedintele
comunităţii am ajuns la terenul unde, chiar preotul în persoană, împreună cu
alţi membri ai comunităţii făceau toate aceste treburi. Mai jos, vă invităm să
citiţi un dialog interesant cu Ioan Avdei - preot paroh al comunităţii ruşilor
lipoveni din Focuri, Iaşi.
-
Părinte ... v-am găsit la treabă.
- Da, aşa este!
-
Concret. Suntem în lanul de floarea-soarelui. Cum este producţia anul acesta?
- Producţia este cum
este şi anul, secetos, deci şi producţia este scăzută.
-
Dar am înţeles că la floarea-soarelui este mult mai bună, comparativ cu alte
culturi.
- Da. Preţul este mai
bun. Producţia este mai mică, dar, în schimb, preţul este mai bun. Sămânţa este
specifică locului, este chiar de lipoveni cultivată, se poate spune că
lipovenii au pornit cu floarea-soarelui, dinainte de revoluţie, mergeau la
piaţă la Iaşi cu sămânţă prăjită. Aveau cantităţi mici căci era pe timpul
comunismului, nu aveau pământul lor, aveau loturi mici.
-
Cât pământ aveţi aici?
- 2 hectare.
-
Văd că aveţi şi oameni la treabă. Vin oamenii, vă ajută, sunt săritori?
- La părintele trebuie
să sără.
-
Felicitări, părinte. E pământul parohiei?
Nu, aici este pământul
proprietate personală.
-
Să dea Dumnezeu să ajungeţi să o bateţi, să o terminaţi, să o vindeţi, să
meargă treaba bine in gospodărie. Am văzut în sat o biserică frumoasă!
- Da, de fapt, sunt
două biserici. Parohia are o biserică de vară şi una de iarnă. Biserica de vară
a fost sfinţită în anul 1984. Biserica de iarnă a fost reconstruită după ce a
ars biserica veche de lemn, în anul 1994, în urma unui incendiu, apoi s-a
construit o biserică nouă - care serveşte pentru slujbele de iarnă, nefiind o
comunitate foarte numeroasă, ne-am mutat acolo pe timp de iarnă. Între timp am
putut monta o centrală termică, iar iarna sfintele liturghii se ţin aici.
Comunitatea noastră este asemenea unui stup de albine - vara se răspândeşte, iar iarna se strânge
într-un loc.
-
Foarte frumos. Bine aţi punctat!
- Biserica mare a fost
construită după modelele celorlalte biserici lipoveneşti, în Rusia totul fiind
mare şi impunător, astfel s-a construit şi biserica noastră.
-
Aţi amintit de faptul că o biserică a ars. În ce an? Eraţi preot aici?
- Nu, nu eram preot
aici. Eram la şcoală, la liceu, eram elev.Era anul 1994.
-
Ce s-a întâmplat, părinte?Mi-a spus un domn profesor de la Facultatea de Litere
din Iaşi, Catedra de Slavistică, în timpul studenţiei mele că a ars o biserică
aici. Cu siguranţă de-a lungul timpului aţi mai aflat una alta. De ce să ardă o
biserică? Aşa din senin?
- Cercetările nu au
fost minuţioase, pompierii ca să se scuze au spus ca a fost o lumânare, ceea ce
e greu de crezut pentru că, oricând am pune o lumânare care să ardă până la
capăt, nu poate lua foc o biserică din acest motiv. Biserica a fost spartă,
căci a fost găsită deschisă şi s-a încercat salvarea câtorva obiecte de cult,
covoare etc. din pridvor. Dar ... biserica era deja deschisă, semn că cineva a
umblat acolo. Biserica era veche, de o sută de ani, cu icoane vechi ... e
posibil să fi fost o tentaţie asupra sfintelor icoane.
-
Vorbiţi-ne, vă rog, în cele ce urmează despre comunitatea de aici, despre
oamenii locului, despre copiii de aici.
- Comunitatea noastră
este alcătuită din 200 de familii, tineri şi bătrâni. Chiar dacă sunt mulţi
bătrâni, sunt şi mulţi copii. Conform evidenţelor pe care le deţinem, se poate
spune că, natalitatea şi mortalitatea sunt la nivel egal. Copiii vin la
biserică, la îndemnul părinţilor. Aici ne-am întâlnit, noi venind din ţară
străină, unde în altă parte ne putem întâlni decât la biserică. Nu avem
obiceiuri cum au alte comunităţi, să horim, să jucăm. În ultimul timp, copiii
noştri, trăind printre ortodocşi, pierdeau cumva limba, dar datorită
preşedintelui comunităţii – dl. Fănică Timofte, şi a dlui. deputat Miron Ignat
am reuşit să avem un profesor de limba rusă şi în felul acesta copiii noştri
învaţă limba maternă, ceea ce este foarte bine. Spiritul nostru - chiar dacă va
fi să se piardă, se va pierde foarte greu.
-
Mai sunt fărâme din ce a fost odată şi astăzi. În special, în rândul
copilaşilor.
- Sunt. Deocamdată cât
suntem noi, nu vor dispărea.
-
E bine. Vă felicităm. V-am găsit la treabă, ne-aţi vorbit despre oameni, despre
copii. Hramurile bisericii?
- Biserica poartă
hramul Sfântului Neculai, făcătorul de minuni - Biserica mare. La fel, era şi
lăcaşul care a ars. Bisericii mici, reconstruită, deja având mereu două
hramuri, am vrut să punem şi un alt sfânt care să ne ocrotească, iar aici fiind
o zonă în care ne cam ocoleşte ploaia, i-am pus hramul Sfîntului Ilie
Tesviteanul.
-
Multe tradiţii sunt în ziua Sf. Ilie Tesviteanul.
- Sunt foarte multe, în
special, legate de ploaie. Noi slujeam pentru ploaie şi înainte, făceam, de
exemplu, slujbele proorocului Ilie. Umblam prin câmp cu icoane, cu toată
comunitatea, ţineam post. Acum toate se fac mai accentuat şi ai des deoarece
este şi hramul.
-
Aduceţi-ne câteva argumente cu privire la istoricul celei mai vechi biserici de
aici.
- Biserica a fost
făcută de primii oameni care au venit aici. Dacă satul Focuri este atestat în
anul 1879 şi noi ruşiii lipoveni ţinem cont de istoricul comunei. Documente
scrise despre lipoveni nu avem. Fiind o comună tânără şi lipovenii au venit
aici în jurul anilor respectivi – putem preciya faptul că biserica a fost
construită între anii 1900-1912. La început sfânta biserică a fost construită
numai din lemn şi, se pare că, tot atunci ar fi fost şi un preot care slujea aici.
Lipovenii de aici au venit de la Târgu Frumos, Brăteşti, Manolea, Climăuţi.
-
Astfel s-a închegat aici comunitatea, în jurul Bisericii.
- Iniţial, membrii
comunităţii au venit în căutarea pământului pentru că erau agricultori. Focuri
era o comună nou înfiinţată. În acest context se dădeau loturi mari de pământ.
De exemplu, câte 5 hectare sau mai mult pentru o familie. Ţinând cont că este o
zonă de şes şi cu foarte multe iazuri în apropiere, şi ştim - ruşii lipoveni se
ocupă cu grădinăritul, astfel a pornit totul.
-
Daţi-ne câteva detalii despre calendarul ruşilor lipoveni, pentru că sunt
diferenţe.
- Diferenţele faţă de
calendarul ortodox: noi suntem
cu 13 zile în urmă, dar avem aceleaşi sărbători, e doar o diferenţă de
calendar, nu şi de triod, Paştele şi Postul
mare le avem în acelaşi timp.
-
Părinte, vorbiţi-ne şi despre bătrânii satului. Aceştia duc multe în spinarea
lor, duc tradiţii, duc timpul care s-a schimbat de parcă a luat-o razna.
- Da, duc. Şi tot ce am
învăţat, putem spune cu tărie, că am învăţat de la ei. În privinţa tradiţiilor
bisericeşti, de la ei am învăţat cititul în slavonă, cântatul, rânduiala
slujbelor, şi rânduielile agriculturii - tot de la ei le moştenim. Slujbele se
desfăşoară în limba slavonă, citim în slavonă, cântăm în slavonă, şi pe copii
încercăm să-i învăţăm tot limba aceasta, care se deosebeşte puţin de limba
rusă.
-
Să transmitem în finalul discuţiei, un gând, un salut, tuturor ruşilor lipoveni
din zona Moldovei.
- Multă, multă
sănătate! Fiind toamnă - să-şi umple hambarele cu ce este pe câmp, şi anul
viitor să fie mult mai bogat. Doamne ajută!
Apărut în
"Kitej-Grad" - Revistă lunară de cultură. NR. 10-11 (166-167) -
OCTOMBRIE-NOIEMBRIE 2012