Faceți căutări pe acest blog

Translate

Italiană Rusă Portugheză Olandeză Poloneză Engleză Franceză Spaniolă Germană

marți, 21 iulie 2009

"Cocosul de Horezu - emblema ceramicii noastre"


Interviu cu Constantin Popa, artist ceramist din Horezu, judetul Valcea


Dumitru Serban: Buna ziua, stimati ascultatori. Stam de vorba cu:
Constantin Popa: Popa Constantin din Horezu, judetul Valcea.
D.S.: Domnule Popa, va rugam sa ne spuneti cu ce sunteti dumneavoastra prezent la Iasi – vad ca aveti obiecte inedite – si cum va desfasurati dumneavoastra activitatea? Este o munca aparte, aveti obiecte destul de rare si destul de migalos construite.
C. P.: Ce sa va spun? Am venit la Iasi la Targul Mesterilor Popular – Cucuteni 5000, asa cum o fac de ani de zile, incerc sa pastrez in continuare traditia pe care am mostenit-o de la parinti, cu unele elemente mai noi, dar sa nu ne abatem de la tot ce am mostenit, mai ales ca aici la Iasi este un..., cum sa va zic eu, vizitatorii sunt foarte rigurosi in privinta pastrarii traditiei ceramicii de Horezu.
D.S.: Vad pe obiectele realizate de dumneavostra diferite figuri: vad cocosul, vad copacul. Fiecare dintre acestea au un specific? Va rugam sa ne precizati specificul acestei arte.
C.P.: Cocosul este vestitul cocos de Horezu, e emblema ceramicii noastre. Pomul este pomul vietii. Mai avem spicul de grau, mai avem spirala, mai avem coada de paun, sarpele. Cam acestea ar fi.
D.S.: Sarpele. Imi aduc aminte un...
C.P.: Este sarpele casei.
D.S.: Este sarpele casei. Eu imi aduc aminte un vers din Lucian Blaga: “Cand sarpele intinse Evei marul...”. Spuneti-ne aici evidentiaza raul, in acest vers. Spuneti-mi, la dumneavoastra ce evidentiaza?
C.P.: Bunastarea. Si dupa cum stiti, fiecare locuinta are un sarpe, cel putin la noi in Oltenia, care intotdeauna trebuie ocrotit si niciodata omorat.
D.S.: Cum vedeti dumneavoastra pastrarea traditiei astazi, tinand cont de ce se intampla in societatea noastra? Cultura e lasata un pic in plan secundar.
C.P.: Da, asa este. Am trecut prin momente si mai grele ca acesta, dar speram, cu toate ca o ducem foarte greu cu banii si foarte greu cu materialele, care ne trebuie ca sa fabricam aceste obiecte. Noi vrem sa trecem si prin greu si prin bine, sa ducem mai departe ce am mostenit.
D.S.: Transmiteti un salut artistilor in general, cat si radio-ascultatorilor nostri.
C.P.: Artistilor, colegilor mei, sa fie din ce in ce mai buni, cat mai buni, iar dumneavoastra, radio-ascultatorilor din Iasi, nu ca va laud, dar stiti ceea ce este ceramica romaneasca.
D.S.: Multumim foarte frumos.
C.P.: Cu placere.
Powered By Blogger